Akcja bezpłatnych badań ginekologicznych startuje w województwie podkarpackim.
Aktualnie mniej niż połowa Polek deklaruje, że przeprowadza regularne badania profilaktyczne z zakresu ginekologii. W stosunku do ubiegłego roku odnotowano spadek o 26 proc., a w województwie podkarpackim aż o 37 proc! Powód? Strach przed zakażeniem koronawirusem, ale też strach o wynik diagnozy, ponieważ większość Polek nie wykonała żadnego badania ginekologicznego od stycznia 2020 roku. Dlatego w najbliższy weekend – w Tarnobrzegu (24 lipca) oraz Mielcu (25 lipca) zaparkuje gabinet mobilny, w którym mieszkanki regionu będą mogły wykonać bezpłatne, kompleksowe badania ginekologiczne w ramach akcji „(z)Badaj się w kobiecym interesie”. Ambasadorem akcji jest Krzysztof Hołowczyc – kierowca rajdowy.
„(z)Badaj się w kobiecym interesie” – akcja bezpłatnych badań ginekologicznych
W ramach kampanii, jak co roku, zrealizowana zostanie akcja konsultacji z szerokim bezpłatnym pakietem badań ginekologicznych (badanie piersi, USG ginekologiczne, cytologia oraz test na obecność wirusa HPV). Pacjentki przyjmowane będą w mobilnym gabinecie ginekologicznym. Konsultacje lekarza ginekologa oraz badania odbywać się będą w godzinach 10:00-16:00. Na badania można zapisać się rano w recepcji gabinetu mobilnego. Liczba miejsc jest ograniczona i liczy się kolejność zgłoszeń.
Informacje jak się zapisać na badania, znajdują się stronie www.wkobiecyminteresie.pl, na której umieszczone zostały również materiały edukacyjne z poradami dla kobiet na tematy związane z profilaktyką ginekologiczną.
– Kampania „W kobiecym interesie” realizowana jest przez Gedeon Richter Polska po raz trzeci i cały czas jest potrzebna. Po pierwsze obserwujemy wzrost liczby Polek, które nie badają się regularnie, a po drugie z roku na rok rośnie liczba kobiet, które w czasie akcji bezpłatnych badań kontrolnych, realizowanych w wybranych regionach Polski, kierujemy na pilne leczenie ginekologiczne – w 2020 r. aż 48 Polek wymagało pilnego skierowania na leczenie. Dlatego w ramach tegorocznej edycji kampanii oferujemy kobietom wsparcie w zakresie przełamania bariery strachu przed wizytą ginekologiczną, ale też możliwość realnego skorzystania z pakietu bezpłatnych badań ginekologicznych w aż 4 województwach – mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.
Tarnobrzeg – 24 lipca, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (parking), al. Niepodległości 2,
Mielec – 25 lipca, Plac Armii Krajowej, przy ul. M. Skłodowskiej-Curie
Co mówią badania nt. profilaktyki ginekologicznej Polek?
Tylko 45 proc. Polek przeprowadza regularne badania profilaktyczne z zakresu ginekologii, to spadek o 26 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Ponad połowa Polek (53 proc.) nie wykonała od stycznia 2020 roku żadnego badania ginekologicznego (USG ginekologiczne, cytologia, test HPV), a 54 proc. Polek przyznaje, że rzadziej lub wcale nie odbywała wizyt przez pandemię. Respondentki wskazały, że głównymi przyczynami rezygnacji z wizyt były: brak dolegliwości i potrzeby badań profilaktycznych – 37 proc., ograniczony dostęp do wizyt i zamknięcie gabinetów – 35 proc., ale również strach przed zakażeniem koronawirusem – 30 proc.
– Niestety odnotowujemy coraz więcej sytuacji, gdy kobiety wskutek przekładania lub odwoływania wizyt ginekologicznych czy zleconych przed pandemią badań, trafiają do nas z bardzo zaawansowanym stanem chorób. Pandemia nie może być wymówką do nierobienia badań, bo tylko regularna profilaktyka może zapewnić nam komfort psychiczny i fizyczny – mówi dr Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolożka specjalizująca
się w chirurgii ginekologicznej.
Strach demotywuje do badania – wesprzyj ją!
W związku z wykonywanymi badaniami ginekologicznymi, strach przed diagnozą choroby odczuwa 51 proc. Polek, które robią badania. Prawie taki sam strach odczuwają bliscy kobiety (49 proc.), gdy ta robi i odbiera wyniki badań. Niestety Polki przyznają też, że strach powoduje u nich obniżenie nastroju (69 proc.), ale również paraliżuje je – demotywuje do działania (27 proc.).
71 proc. Polek przyznaje, że wsparcie najbliższych pomogłoby przełamać strach przed wykonaniem badań. Barierę strachu pomaga przede wszystkim przełamać mąż/partner – tak uważa 41 proc. respondentek,
ale niestety aż 32 proc. Polek z lękiem o wyniki badań walczy samotnie. Polki przyznają w badaniach, iż wystarczy gdy bliska osoba okaże im zainteresowanie, zapyta jak się czują, potowarzyszy podczas badania, czy tylko na nie podwiezie.
– Wielokrotnie w swoim życiu jako mąż, ojciec trzech córek i dziadek wnuczki obserwowałem strach moich dziewczyn przed badaniami, czy ich wynikami. Dotychczas niepokój o ich zdrowie udzielał się również mi.
Za każdym razem, gdy się martwiłem, mówiłem do siebie: Bądź szybszy! Wygraj z jej strachem. Starałem się być wspierający. Panowie, kobiety mają więcej niż my na głowie i nigdy nie myślą pierwsze o sobie, dlatego musimy im pomóc. I ta pomoc to przede wszystkim zorganizowanie im przestrzeni w życiu na to, aby mogły
się regularnie badać i dbać o siebie – mówi Krzysztof Hołowczyc, kierowca rajdowy i ambasador kampanii.
Patronat nad tegoroczną kampanią objęli:
- Polskie Towarzystwo Psychologiczne,
- Naczelna Izba Lekarska,
- Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej,
- Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników,
- Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”,
- Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”,
- Marszałkowie Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Podkarpackiego,
- Prezydenci miast: Łomża, Tarnobrzeg, Mielec,
- Burmistrzowie miast: Olsztynek, Iława, Ostróda, Bielsk Podlaski, Zambrów, Kraśnik, Świdnik.
O Gedeon Richter
Gedeon Richter Plc., z siedzibą w Budapeszcie, jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. W 2019 roku firma Richter osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,6 mld euro (1,7 mld dol.), a jej wartość giełdowa wyceniana była na 3,6 mld euro (4,1 mld dol.). Wachlarz produktów firmy Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, spółka Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.
Gedeon Richter Polska Sp. z o.o., z główną siedzibą w Grodzisku Mazowieckim (zajmującą się produkcją, konfekcjonowaniem oraz obszarem B+R) oraz Biurem w Warszawie (odpowiedzialnym za marketing i sprzedaż) jest obecna na rynku polskim od 1994 roku. Natomiast główna działalność produkcyjna i badawczo-rozwojowa rozpoczęła się w 2002 roku. Obecnie rynek Polski jest jednym z kluczowych dla Gedeon Richter – znajduje się tu jedno z trzech najważniejszych centrów badawczo-rozwojowych koncernu w grupie. Produkowane przez Gedeon Richter Polska preparaty trafiają zarówno na rynek krajowy jak i zagraniczny. Firma specjalizuje się w produkcji leków klasyfikowanych w kilku grupach terapeutycznych, z których najważniejsze to leki kardiologiczne, dermatologiczne i immunostymulujące.
Więcej informacji: www.gedeonrichter.pl
1 Komentarz
25,07,2021 godz 18,07 jak dobiedzialam się o tej akcji a chętnie bym skorzystała razem z mamą