Drugi etap obwodnicy północnej Mielca będzie przebiegał przez Trzcianę w gminie Czermin. Taką decyzję podjął zarząd województwa po ponownej i dogłębnej analizie przedstawionych wariantów przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. O decyzji poinformował dziś na konferencji prasowej marszałek Władysław Ortyl.
W konferencji wziął udział także wójt Czermina Leon Getinger. – Cały czas uważamy, że lepszy był wariant przez Wolę Mielecką. Przyjmuję tę informację, dziś mamy sesje rady gminy na której przekażę decyzje podjęte przez zarząd województwa – powiedział Leon Getinger.
Sprawa tej inwestycji budzi dużo kontrowersji. W grę wchodziły dwie lokalizacje Wola Mielecka i Trzciana. Te warianty zostały poddane bardzo dogłebnej analizie, konsultacjom społecznym. Wybraliśmy wariant przez Trzcianę, ponieważ jego realizacja powoduje najmniej kolizji społecznych, a przede wszystkim nie powoduje żadnych wyburzeń. W tym zmodyfikowanym wariancie przez Trzcianę odsuwamy się od tzw. „Drogi Pańskiej”, o co również wnosili mieszkańcy Trzciany. Przypomnę, że 4 gminy złożyły deklaracje o wsparciu finansowym tej inwestycji i po rozstrzygnięciu przetargu będziemy chcieli rozmawiać z samorządowcami o dodatkowym finansowaniu – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
To ważny dzień, bo idziemy do przodu z budową tej drogi. To nasza wspólna inwestycja i chcemy ją jak najszybciej realizować – powiedział starosta Zbigniew Tymuła, który od początku deklaruje wsparcie finansowe drugiego etapu tej inwestycji.
Przypomnę, że pierwszy etap tej inwestycji rozpoczyna się w Mielcu. Przy ulicy Sienkiewicza deklarowaliśmy wsparcie dla budowy wiaduktu nad torami. Kiedy pojawiły się problemy z wyborem lokalizacji dalszego ciągu obwodnicy północnej, zaczęliśmy się zastanawiać czy jest sens aby powstał jeśli drugi etap w stronę Piątkowca nie będzie realizowany. W tej sytuacji wiadukt jest jak najbardziej potrzebny, aby sposób powstała obwodnica i zamknęła układ dróg wojewódzkich wokół Mielca – podsumował pf. prezydenta Mielca Fryderyk Kapinos.
Budowa obydwu etapów finansowana będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Obwodnica północna rozpoczynać się będzie w Mielcu przy ul. Sienkiewicza, a I odcinek przebiegać będzie przez Złotniki do Rzędzianowic. Umowa na jego realizację jest podpisana, trwa zdobywanie wszystkich pozwoleń. Drugi sporny etap zaczynał się będzie w Rzędzianowicach i przebiegał będzie przez Trzcianę aż do Piątkowca. W Trzcianie przekracza drogę powiatową nr 1152R w Trzcianie w obrębie istniejącego skrzyżowania drogi powiatowej nr 1152R z drogą gminną nr 103328R. Przebieg wariantu został opracowany z uwzględnieniem wniosków płynących z „Koncepcji budowy drogi dojazdowej do obszarów przemysłowych Mielca z kierunku południowo – zachodniego wraz z budową mostu przez rz. Wisłokę” oraz sugestii, spostrzeżeń i postulatów płynących zarówno do PZDW jak i do Urzędu Marszałkowskiego oraz tych artykułowanych podczas spotkań z mieszkańcami. W Trzcianie nowa droga będzie omijać tzw. „Drogę Pańską” o co apelowali mieszkańcy tej miejscowości. Drogę zaprojektowano tak, aby zminimalizować negatywne skutki społeczne. Po zmianie projektu, przejęcie gruntów pod drogę dotknie terenów niezbudowanych budynkami mieszkalnymi.
Nową propozycję przygotowało konsorcjum firm: Drogowa Inżynieria (lider) oraz Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej LISPUS Marcin Dobek (partner).
Charakterystyka wybranego wariantu
długość 7,65 km,
szacunkowy koszt realizacji: 48 942 496,43 zł brutto,
liczba kolizji z obiektami budowlanymi: brak,
liczba kolizji z wydanymi decyzjami pozwolenia na budowę: 2,
liczba kolizji z wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy : 6
Tekst: Tomasz Leyko, rzecznik prasowy UMWP