W erze gwałtownego postępu technologicznego – sztuczna inteligencja (AI) coraz mocniej wpływa na różne aspekty codziennego życia, przekształcając je za pomocą nowatorskich narzędzi i rozwiązań. AI znajduje zastosowanie w sektorze zdrowia, przemyśle, edukacji czy branży rozrywkowej, otwierając przed nami szeroki wachlarz możliwości. Jednak wraz z popularyzacją i rosnącą dostępnością tej technologii pojawiają się również nowe zagrożenia, w tym oszustwa bazujące na rzekomych inwestycjach.
Cyberprzestępcy nieustannie opracowują świeże metody działania, by zwiększyć skuteczność swoich ataków. Ich celem jest m.in. nakłonienie ofiar do dokonywania przelewów na kontrolowane przez nich konta bankowe. Oszuści dopasowują schematy swoich działań do aktualnych trendów oraz sytuacji gospodarczej i społecznej w kraju oraz na świecie. Tworzą nowe strategie oszustw, a także modyfikują te już stosowane wcześniej. Niezmiennym fundamentem ich działań pozostaje jednak jeden cel – wyłudzenie środków finansowych.
Przestępcy przyciągają uwagę użytkowników atrakcyjną oprawą graficzną reklam zamieszczanych w mediach społecznościowych oraz obietnicami nadzwyczajnych zysków przy zerowym ryzyku utraty kapitału. Już sam ten fakt powinien wzbudzić czujność, gdyż każda forma inwestowania niesie za sobą pewien stopień ryzyka. W tego rodzaju oszustwach coraz częściej wykorzystywane są deepfake – zmanipulowane materiały wideo lub zdjęcia, w których sztuczna inteligencja odwzorowuje wygląd, a nawet głos znanych osób lub instytucji państwowych, by nadać reklamie pozory autentyczności.
Aby przeciwdziałać tego rodzaju zagrożeniom, Policja we współpracy z Telewizją Puls oraz Fundacją „Pod Dębem” realizuje ogólnopolską kampanię społeczną #ZnamTeNumery. Akcja, rozpoczęta w październiku 2023 roku, łączy szeroki zasięg medialny z autorytetem, doświadczeniem i codzienną działalnością polskiej Policji.
Jednym z elementów kampanii była kolejna jej odsłona pod hasłem „Emerytura na maxa”, w której organizatorzy wykorzystali sztuczną inteligencję zarówno w roli internetowego oszusta, jak i edukatora. Dzięki temu nietypowemu podejściu podkreślono zaawansowanie nowoczesnych technologii oraz uświadomiono odbiorcom związane z nimi potencjalne zagrożenia. „Emerytura na maxa” to kontrolowany scam, niemal w pełni wygenerowany przez AI. Wideo przedstawiało fałszywą ofertę, podobną do tych, na które często można natknąć się w sieci. W celu zwiększenia wiarygodności wykorzystano wizerunek znanego aktora Henryka Gołębiewskiego, który zachęcał do szybkiego i łatwego wzbogacenia się.
Pierwsza faza akcji polegała na publikacji w mediach grafiki oraz materiału wideo promującego oszukańczą ofertę. Osoby zainteresowane rzekomą inwestycją mogły przejść na stronę internetową produktu. W rzeczywistości jednak trafiały na stronę www.emeryturanamaxa.pl, skąd były automatycznie przekierowywane na platformę kampanii #ZnamTeNumery. Zamiast utraty danych czy pieniędzy, użytkownicy otrzymywali cenne informacje, które mogły pomóc im w przyszłości uniknąć podobnych pułapek.
Oszustwa związane z fałszywymi inwestycjami to jeden z głównych problemów, którym przeciwdziałają działania profilaktyczne, mające na celu podnoszenie świadomości społecznej. Jednocześnie proceder ten może skutkować dotkliwymi stratami materialnymi dla jego ofiar. Choć nowoczesne technologie w znaczący sposób ułatwiają codzienne funkcjonowanie, to niosą ze sobą również zagrożenia. Dlatego warto pamiętać, że zdrowy rozsądek i ostrożność to najskuteczniejsze narzędzia w walce z cyberprzestępcami.
źródło: KPP w Mielcu