Dużo się ostatnio mówi o obniżeniu o 20% minimalnego i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego osób pełniących funkcje zarządzające w jednostkach samorządu terytorialnego lub związkach jednostek samorządu terytorialnego, zatrudnianych na podstawie wyboru albo powołania, które niejako rykoszetem znalazły się w gestii zainteresowania władzy państwowej, gdy na jaw wypłynęły informacje o niebagatelnych nagrodach poselskich partii rządzącej.
Nie dziwi fakt oburzenia społeczeństwa, które dowiaduje się, że ich (często) ponad roczne zarobki poseł dostaje w pakiecie jako jednorazową nagrodę, podczas gdy Prezes Kaczyński twierdzi, że „do polityki nie idzie się dla pieniędzy”?
Faktem jest, że wójtowie i burmistrzowie w powiecie mieleckim zarabiają w zależności od wielkości gminy, to jest średnio między 9.000,- a 11.000,- złotych brutto i otrzymują tzw. trzynasta pensję, ponadto nie mają prawa do premii ani nagród (oprócz nagrody jubileuszowej co 5 lat po 20. latach pracy).
Czy to aż tak dużo, za decyzje jakie na co dzień podejmują pod obstrzałem mnożących się przepisów obwarowanych wysokimi karami oraz nadzorem m. in. Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz innych służb działających w interesie państwa? Wszak w ich rękach są milionowe budżety, które muszą wykonać zgodnie z ich celowością, zasadnością, w sposób oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, jak również w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz spłaty zaciągniętych zobowiązań.
Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych, uwzględniając wszystkie składniki i dodatki, pensja wójta, burmistrza, prezydenta miasta, marszałka i starosty w 2018 r. nie może być wyższa niż siedmiokrotność kwoty bazowej, czyli 12 525,94 zł brutto (obecnie kwota bazowa wynosi 1.789,42 zł), przy czym zarabiający powyżej 10.000,- zł najczęściej wpadają już w drugą skalę podatkową, a kwota wolna od podatku w skali roku wynosi 8.000,- zł.
I tu, gdzie kończą się możliwości jednych, zaczynają się możliwości zarobkowe drugich, tj. posłów i senatorów (wynagrodzenie + dieta), gdzie na uwagę zasługuje fakt, iż wynagrodzenie to jest wolne od podatku do kwoty 30 tys. 451 zł w skali roku. Poza tym, do wynagrodzenia zasadniczego posła dochodzi także dodatek za wysługę lat, który otrzymuje się po przepracowaniu przynajmniej 5 lat w charakterze urzędnika państwowego.
Parlamentarzyści otrzymują również nagrody jubileuszowe, nagrody za szczególne osiągnięcia i zwroty kosztów podróży służbowej. Dodatkowo zarobki polskich senatorów mogą wzrosnąć w zależności od tego czy dana osoba zasiada w komisjach senackich i pełni w nich konkretne funkcje w wysokości 10, 15 i 20 % uposażenia zasadniczego. Nie mówiąc już o przynależnych im przywilejach, do których należą: immunitet, zakwaterowanie w Domu Poselskim lub w wynajętym mieszkaniu (przeznaczone dla parlamentarzystów spoza Warszawy), brak opłat za podróżowanie publicznymi środkami transportu oraz krajowymi liniami lotniczymi oraz trzymiesięczna odprawa po zakończeniu kadencji.
Inną kwestią jest to, że oddając swoje nagrody na cele charytatywne, w tym na Caritas, posłowie oddadzą de facto tylko 2/3 otrzymanych kwot, czyli w kieszeni zostanie im w zależności od wysokości nagrody, średnio pomiędzy 17 a 20 tysięcy złotych, gdyż darowizny te podlegają szczególnym przepisom podatkowym umożliwiającym stosowanie odliczeń od podstawy opodatkowania kwot przeznaczonych na działalność instytucji charytatywno-opiekuńczych.
Centrum Informacji Rządu podaje, że „Przyjęte rozwiązanie nawiązuje do uchwalonej przez Sejm 10 maja 2018 r. nowelizacji ustawy o wykonywaniu mandatu posła
i senatora, przewidującej obniżenie o 20% uposażenia parlamentarzystów. Ustawa ta była odpowiedzią na powszechne oczekiwania społeczne związane z pełnieniem funkcji publicznych”, ale czy na pewno chodziło tu o te niższe szczeble administracji?
Według obecnie proponowanych załączników, wynagrodzenie zasadnicze włodarzy w gminach liczących do 15 tys. mieszkańców mogą wynieść maksymalnie 4.700,00 zł, a maksymalne stawki dodatku funkcyjnego Rada Gminy (Miasta) może przyznać do wysokości 1.900,00 zł.
Zachodzi uzasadnione pytanie, czy takie stanowisko ma służyć doraźnym potrzebom politycznym rządu, gdzie większość obecnych włodarzy wywodzi się spoza partii rządzącej, czyż nie można było dotrwać do końca obecnej kadencji wójtów (burmistrzów) i dokonać zmian na kolejną kadencję samorządu terytorialnego, tylko już dzisiaj upokorzyć czy wręcz szefów miast i gmin za działalność władzy rządu?
Tę kwestię już pozostawiam do indywidualnej oceny każdego obywatela.
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie 19 maja br., natomiast obniżenie wynagrodzeń osób zarządzających będzie obowiązywać od 1 lipca.
GMINY POWIATU MIELECKIEGO KADENCJA 2014-2018
L.P | GMINA | POWIERZCHNIA (KM2) | LUDNOŚĆ
(stan na 31.12.2013) władza wykonawcza i przybliżona kwota wynagrodzenia |
1 | Borowa | 55,47 | 5 693
Błażejowski Władysław 9.680,- zł brutto |
2 | Czermin | 80,32 | 7 018
Leon Getinger – wójt 8.336,- zł brutto |
3 | Gawłuszowice | 33,79 | 2 783
Jan Nowak – wójt 10.839,- zł brutto |
4 | Mielec | gmina | 122,12 | 13 001
Józef Piątek – wójt 9.325,- zł brutto |
5 | Mielec | miasto | 47,36 | 60 682
Fryderyk Kapinos – prezydent ? (10.871,- zł |
6 | Padew Narodowa | 70,55 | 5 466
Robert Pluta – wójt 8.130,- zł brutto |
7 | Przecław | 134,29 | 11 623
Ryszard Wolanin 11.060,- zł brutto |
8 | Radomyśl Wielki | 159,64 | 14 158
Józef Rybiński – burmistrz 10.550,- zł brutto |
9 | Tuszów Narodowy | 89,51 | 7 989
Andrzej Głaz 9.580,- zł brutto |
10 | Wadowice Górne | 87,16 | 7 563
Jerzy Kos 9.580,- zł brutto |
Wynagrodzenia (pobrane z BIP) mogą niewiele różnić się od aktualnych, w związku ze zmianą niektórych składników wynagrodzenia wynikających z przepisów wykonawczych dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych.
Poniżej znajduje się wyciąg z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów
w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, gdzie na uwagę zasługuje jeszcze jeden fakt, a mianowicie to, że kandydując na stanowisko szefa jednostki samorządu terytorialnego, nie potrzeba legitymować się odpowiednim wykształceniem, wystarczy tylko mieć poparcie społeczne.
WYKAZ STANOWISK, KWOTY WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO ORAZ KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU DODATKU FUNKCYJNEGO NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH DLA PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE WYBORU
Stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i starostów
Lp. | Stanowisko | Wynagrodzenie zasadnicze (kwota w złotych) | Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego (kwota
w złotych) |
|
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu) do 300 tys. mieszkańców | 3800-5000 | 2100 | |
2 | Wójt, burmistrz w gminie do 15 tys. mieszkańców | 3400-4700 | 1900 | |
3 | Starosta w powiecie do 60 tys. mieszkańców | 3400-4700 | 1900 | |
4 | Przewodniczący zarządu związku | 2100-4500 | 2200 | |
5 | Zastępca przewodniczącego zarządu związku | 2100-3800 | 1760 | |
6 | Pozostali członkowie zarządu związku | 2100-3500 | 1320 | |
7 | Wicestarosta w powiecie do 60 tys. mieszkańców | 2100-3800 | 1760 | |
8 | Pozostali członkowie zarządu w powiecie do 60 tys. mieszkańców | 2100-3200 | 1540 |
WYKAZ STANOWISK, KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO, KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU DODATKU FUNKCYJNEGO ORAZ MINIMALNE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE NIEZBĘDNE DO WYKONYWANIA PRACY NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH DLA PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE POWOŁANIA
1 | Zastępca wójta, burmistrza w gminie do 15 tys. mieszkańców | 3800 | 1760 | Wykształcenie wyższe2) | 6. letni staż |
2 | Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) w gminie do 15 tys. mieszkańców | 4800 | 1760 | Wykształcenie – według odrębnych przepisów | |
3 | Skarbnik powiatu (główny księgowy budżetu powiatu) w powiecie do 60 tys. mieszkańców | 4400 | 1540 | Wykształcenie – według odrębnych przepisów |
- Minimalne wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia i stażu pracy dla kierowniczych stanowisk urzędniczych.
- Wykształcenie wyższe – rozumie się przez to studia wyższe w rozumieniu ustawy
z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183,
z późn. zm.), o odpowiednim kierunku umożliwiającym wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do kierowniczych stanowisk urzędniczych.