Szanowni Państwo!
W związku z otrzymanym pismem od personelu medycznego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego ze Szpitala Specjalistycznego w Mielcu w którym pracownicy zarzucają mi, że na Sesji Rady Powiatu Mieleckiego w dniu 24 maja 2021 roku przedstawiłem wiele nieprawdziwych informacji i żądają publicznych przeprosin, oświadczam, co następuje;
– Moje wystąpienie na sesji Rady Powiatu na temat funkcjonowania szpitala było spowodowane zarzutami niektórych radnych, że nie został wyłoniony dyrektor szpitala i ich zdziwieniem dlaczego ani jeden kandydat nie zyskał aprobaty większości komisji, co ma świadczyć o chaosie w nadzorze nad szpitalem i wręcz trudnym charakterze starosty.
– Udzielając odpowiedzi na zarzuty oświadczyłem, że najważniejszym priorytetem dla Zarządu i koalicji jest zdecydowana, szybka poprawa jakości obsługi pacjentów mieleckiego szpitala, stąd komisja konkursowa zwracała uwagę na to czy jest to dla kandydatów priorytet oraz czy mają wiarygodne pomysły na realizację tego priorytetu.
– Na podstawie bardzo licznych krytycznych uwag zgłaszanych od wielu lat przez pacjentów korzystających z mieleckiego szpitala o złym traktowaniu uznaliśmy, że najwyższy czas, aby dokonać radykalnych zmian w jakości obsługi pacjentów tak, aby postrzegali nasz szpital jako miejsce przyjazne, gdzie mogą liczyć na życzliwość, troskliwą opiekę i szybką pomoc.
– Większość zgłaszanych krytycznych uwag dotyczyło funkcjonowania SOR i opieki świąteczno – nocnej, więc uznałem za stosowne podać przykłady niewłaściwego funkcjonowania SOR.
– Mam pełną świadomość, że jakość obsługi pacjentów (w tym czas) na mieleckim SOR zależy nie tylko od pracującego tam personelu, ale nawet w większym stopniu od stosowania obowiązujących procedur przez pozostałe oddziały szpitalne, np.: obowiązek podejścia na SOR w ciągu 30 minut na konsultacje pacjentów czy zwlekanie z przyjęciem pacjentów do leczenia na oddział szpitalny.
– Żaden z dotychczasowych dyrektorów nie potrafił zorganizować pracy SOR tak, aby funkcjonował w zakresie doraźnej szybkiej pomocy pacjentowi, po czym powinien on szybko trafić na oddział szpitalny, a tak jest w większości szpitali w Polsce, ale nie zawsze u nas.
– Osobnym problemem jest zgłaszana przez część pacjentów sprawa życzliwości ze strony części personelu szpitala, a także wzajemne traktowanie się personelu z szacunkiem. Czy bycie uprzejmym to zbyt wygórowane oczekiwanie starosty?
– Rzeczywiście podałem nie do końca poprawne dane na temat zmarłego 30 letniego pacjenta, bo był przyjęty na SOR 18 kwietnia 2021 roku o godz. 11.46 i po 7 godzinach o 19.47 został przewieziony na oddział chirurgii, gdzie zmarł rano 19 kwietnia 2021 roku.
Przepraszam pracowników SOR za podanie informacji o śmierci młodego pacjenta na ich oddziale. Moją intencją było tylko zwrócenie uwagi na zbyt długi czas pobytu pacjenta na SOR.
Mam nadzieję, że nowy dyrektor dokona zdecydowanych zmian, tak aby pacjenci mieli zaufanie do mieleckiego szpitala i dobrze go oceniali. Liczę na to, że personel SOR, jak i pozostałe oddziały szpitala włączą się w proces poprawy jakości obsługi pacjentów, bo mają odpowiednie kompetencje i doświadczenie.
Z poważaniem
Stanisław Lonczak
Starosta Powiatu Mieleckiego