Slider
Image default
  • Home
  • Informacje
  • Rumuński chór prawosławny zaśpiewał w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w kościele pw. Ducha św.
Informacje

Rumuński chór prawosławny zaśpiewał w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w kościele pw. Ducha św.

Tronos niepokojąco pięknie

Przedostatni koncert tegorocznego festiwalu muzycznego w naszym mieście wybrzmiał w kościele pw. Ducha św. na os. Lotników.  Kilkunastoosobowy Chór Rumuńskiej Katedry Patriarchalnej  z Bukaresztu przez ponad godzinę śpiewał muzykę bizantyjską. Ten koncert muzyki niezwykłej, nieznanej, wziętej jakby żywcem ze średniowiecznych manuskryptów, przywodzącej na myśl prastare, odcięte od świata klasztory, nie był w odbiorze łatwy.

 

 

Muzyka bizantyjska jest śpiewem sakralnym Kościołów chrześcijańskich, należących do obrządku wschodniego. Sakralna tradycja muzyczna obejmowała świat języka greckiego i rozwijała się w Bizancjum od czasu, kiedy Konstantynopol – dzisiejszy Istambuł – był centralnym punktem chrześcijaństwa prawosławnego, „Nowym Rzymem” Wschodu aż do

jego upadku w 1453. Bizantyjski śpiew kościelny posługiwał się językiem greckim, ale niewiele w nim greckich tradycji, a główne wpływy pochodzą z wzorców orientalnych.

Kompozytorzy bizantyjscy działali w ramach tak zwanej „teologii Wschodu”, która głosiła, że prototypy melodii liturgicznej były anielskimi pieśniami chwały niesłyszalnymi przez zwykłych ludzi. Odbierali je tylko natchnieni hymnografowie i przekazywali następnie wiernym.

Ta muzyka jest dla wiernych kościoła obrządku wschodniego formą modlitwy.

Pieśni muzyki bizantyjskiej nie mają zapisów takich, jak w naszej tradycji muzycznej, a więc nut. Podwyższanie lub obniżanie dźwięków zaznacza się znakami graficznymi i literami. Aby wiedzieć, jak przebiega melodia według tych zapisów,  śpiewacy muzyki bizantyjskiej muszą przejść specjalne  przeszkolenie.

Właśnie tę niezwykłą, niepokojącą, tajemniczą muzykę wykonywał chór ,,Tronos”, który na co dzień ubarwia liturgię w katedrze w Bukareszcie. Rumuński Kościół prawosławny jest niezależny, nie podlega żadnej władzy zwierzchniej. Należy do niego aż 86 proc. Rumunów. Jego patriarchą, a więc najwyższym zwierzchnikiem jest obecnie patriarcha Daniel.

 

Dyrygentem i założycielem chóru ,,Tronos” w patriarchalnej katedrze w Bukareszcie jest Mihail Buca, wielki entuzjasta muzyki bizantyjskiej, który czyni wielkie starania, aby tę muzykę upowszechnić. To on znajduje wśród młodzieży bukareszteńskiej grono pasjonatów, z którymi tworzy chór ,,Tronos”. Ich wspólne starania przynoszą imponujące efekty: chór jest wzorem dla wielu innych młodych chórów rumuńskich, stał się też ,,towarem eksportowym”, gdyż od lat koncertuje w kraju i zagranicą.

Koncert w Mielcu poprowadził dyrektor XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu Jacek Tejchma, który wprowadził publiczność w świat tej niezwykłej muzyki, którą przywiedli z Rumunii młodzi śpiewacy. Wieczór muzyczny przebiegł w dwu częściach, w przerwie których prowadzący opowiedział o historii powstania chóru, jego osadzeniu w historii kościoła prawosławnego i w muzyce bizantyjskiej. Przypomniał, że w Mielcu gościł już kiedyś rumuński chór.

Występ ,,Tronosa” niezwykle ciepło przyjęła kilkusetosobowa publiczność mielecką (choć nie tylko, na występ chóru przyjechała m.in. grupa z Buska). Oprócz niepokojącej, przejmującej, pięknej i smutnej muzyki, której charakterystyczną cechą jest niski, basowy podkład wszystkich melodii, a także fakt, że prowadzący chór sam jest członkiem, nieraz nawet solistą chóru i stoi twarzą do publiczności otoczony śpiewakami.

Występ chóru wywodzącego się z rumuńskiego kościoła prawosławnego w mieleckim kościele obrządku katolickiego jest znakiem czasu. Niespełna 20 lat temu pierwsze festiwale, które odbywały się w kościele p.w. MBNP w Mielcu, były oprotestowywane przez część wiernych jako uwłaczające powadze domu bożego, chociaż – przypomnijmy – były to tylko i wyłącznie koncerty organowe muzyki poważnej.  

W tym roku, podczas XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Mielcu, koncerty gościły nie tylko w kościele p.w. MBNP (festiwal organowy przy MFM), ale i przy kościółku p.w. Św. Marka, czy – jak w przypadku ,,Tronosa” w kościele p.w. Ducha św.

 

 

 

pobrane (1)

 

tronos 

 

Slider

Zobacz też...

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Zaloguj

Nie masz konta?Zarejestruj się tutaj
X

Rejestracja