W Cieniu Jupiterów Mielec
Image default
Kultura i nauka

Trzy licea z Dębicy na liście najbardziej proinnowacyjnych szkół w Polsce

W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Jedną z nich, w tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, zostało II Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Jana Twardowskiego w Dębicy, które uplasowało się na drugiej pozycji.

W pierwszej dwudziestce Rankingu znalazły się aż trzy szkoły z Dębicy. Z województwa podkarpackiego w całym Rankingu obecnych jest w sumie 15 szkół m.in. z Rzeszowa, Jarosławia, Tarnobrzega, Przemyśla, Pilzna i Niska. Nagrody najlepszym szkołom wręczała Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół. – Drugie miejsce zajmuje szkoła, która mimo że odległa od wielkich metropolii, z powodzeniem przybliża świat swoim uczniom, stawiając na kompetencje przyszłości, podróże do polskich i europejskich ośrodków akademickich oraz nowoczesne formy edukacji, w tym realizację projektów społecznych. Gratuluję uczniom, nauczycielom oraz dyrekcji II Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy – chwaliła Minister Emilewicz.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę – wydarzenia online.  Po raz pierwszy w 6-letniej historii  Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking – podsumowuje Bruszewska.

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. – Uwielbiam pracować z uczniami i nie mam tu na myśli tylko nauczanego przedmiotu. Opieka nad grupami projektowymi pozwoliła mi dotrzeć do większego grona uczniów w szkole, z którymi znałam się dotąd tylko z korytarza. Nagle okazało się, że nie jestem jedynie „psorką od anglika”, ale też nauczycielem, który może zmotywować do działania, zainspirować i  wesprzeć. Nauczycielem, któremu można zaufać – mówi Urszula Deszcz, nauczycielka języka angielskiego z II LO im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy, które znalazło się na drugim miejscu w Rankingu.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi. – Doskonale wiemy, że miejsca w różnych rankingach, najlepiej te najwyższe, są swoistą wizytówką szkoły i bardzo często to właśnie one decydują o wyborze przez uczniów tej czy innej placówki edukacyjnej. Jednak Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest szczególny. Nie niesie ze sobą elementu bycia na szczycie za wszelką cenę. Na ten ranking patrzy się przez pryzmat kompetencji o jakie została wzbogacona młodzież przy realizacji projektów społecznych. Ten ranking to również ludzie, do których dotarli uczniowie, i dobro jakie swoimi działaniami sprawili – podsumowuje Urszula Deszcz z II LO w Dębicy.

Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2020 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl Relację z Gali można obejrzeć na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie Facebook. Partnerami Rankingu jest Google.org i Grupa Pracuj. Patronat medialny objęli dziennik Rzeczpospolita oraz portal Onet.

***Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Zobacz też...

W Cieniu Jupiterów Mielec
Mielec: Informacje, Relacje, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia, Nowości