W dniach 11-16.02.2018 grupa 6 uczniów Zespołu Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej w Mielcu pod opieką nauczycielek Aliny Dziurgot i Anny Matras-Moryl wzięła udział w międzynarodowym spotkaniu uczestników projektu Erasmus + The Bridge w Hartington Hall w Wielkiej Brytanii. ZSB współpracuje już od 2012 roku z 7 szkołami z Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Włoch, Słowenii, Chorwacji i Anglii w unijnym programie Partnerstwa Strategiczne- Współpraca Szkół.
Obecny 3-letni wspólny projekt „Tworzenie Zasobów i Innowacji dla Rozwoju Edukacji Globalnej” czyli „The Bridge” obejmuje bardzo zróżnicowane zadania, rozwijające zainteresowania uczniów na spotkaniach tematycznych w różnych krajach.
Nauczanie dwujęzyczne, teatr jako narzędzie pedagogiczne, odwrócona klasa, czytelnictwo to niektóre z omawianych tematów. Tym razem spotkanie 53 uczniów i 18 nauczycieli dotyczyło astronomii.
Po „przełamaniu lodów” i wzajemnym poznaniu się uczniowie wykonywali różnorodne zadania projektowe w międzynarodowych grupach, więc ich angielski stawał się z godziny na godzinę coraz lepszy. Wiedzę teoretyczną przekazywali angielscy nauczyciele i specjaliści w tym temacie, ale większość zajęć odbywała się w formie warsztatów.
Wieczorem wizyta w planetarium przeniosła nas w odległe galaktyki. Uczniowie oglądali różne konstelacje i układy gwiazd, rozpoznawali gwiazdozbiory. Prowadzący z dużym poczuciem humoru opowiadali ciekawostki o planetach naszego układu słonecznego. Uczestnicy doświadczyli pełnej ciemności i zanieczyszczenia światłem. Już samo wczołgiwanie się do tunelu dało wszystkim przedsmak późniejszych nieziemskich wrażeń. Na niebie ukazały się znane wszystkim układy gwiazd i usłyszeliśmy ich historie.
Trzeci dzień pobytu w Anglii w ramach projektu Erasmus+ przyniósł uczniom ZSB wiele wrażeń związanych z astronomią. Młodzież ośmiu krajów odbyła wycieczkę do obserwatorium Jodrell Bank Science w Macclesfield w hrabstwie Cheshire. Znajduje się w nim słynny Teleskop Lovella i wiele innych urządzeń do przeprowadzania badań astrofizycznych. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z tematyką astronomii na ciekawych multimedialnych urządzeniach.
Duże wrażenie zrobił sporych rozmiarów model układu słonecznego, a szczególne zainteresowanie wzbudziło urządzenie do przesyłania dźwięku na dalekie odległości. Nie mogło tam zabraknąć polskiego akcentu w formie pomnika Mikołaja Kopernika.
Uczniowie zwiedzali Speedwell cavern, jaskinie w Castleton, płynąc łódką w podziemnych kanałach byłej kopalni. Przebywali w grotach sprzed 350 mln lat.
Obserwowali ręczne zaplatanie lin metodami sprzed wieków. Po mocnych wrażeniach przyszedł czas na podziwianie pięknej gotyckiej architektury kościoła anglikańskiego z 11 wieku. Przyszli architekci konfrontowali wiedze zdobytą na lekcjach dokumentacji technicznej z naocznym przykładem elementów architektury gotyckiej, takimi jak przypory, maswerki, pinakiele czy czołganki. Mieli możliwość posmakowania angielskiej herbaty w kafejce George. Zachwyceni specyficznymi krajobrazami północnej Anglii Hrabstwa Derbyshire.
Zwiedzanie Tatton Park w hrabstwie Cheshire w północno – zachodniej Anglii udało się przy pięknej słonecznej pogodzie. Podziwialiśmy architekturę renesansowego dworku i ogrody w stylu… oczywiście angielskim. Posiadłość należy do National Trust. Następnie udaliśmy się do Chester. To urocze miasto zachwyciło nas historyczną zabudową.
Gotycka katedra, czarno białe budynki wiktoriańskie, mur pruski, pozostałości forum, ruiny amfiteatru z czasów rzymskich to tylko niektóre z widzianych przez nas osobliwości. Charakterystycznym punktem miasta był przepięknie zdobiony zegar, drugi po Big Benie najczęściej fotografowany zegar w Wielkiej Brytanii. Przewodnik w bardzo przystępny ale i interesujący sposób przytaczał legendy i wyjaśniał powody takiej zabudowy miasta.
Po zajęciach praktycznych, wykładach i warsztatach z dziedziny astronomii na podstawie poznanych materiałów uczniowie w międzynarodowych grupach przygotowali i przedstawili na forum bardzo ciekawe prezentacje na różne tematy w tej jakże obszernej dziedzinie wiedzy, dotyczące np. odległości w kosmosie, czarnych dziur czy budowy układu słonecznego oraz innych galaktyk.
Oprócz poszerzenia swoich zainteresowań astronomią, zdobycia wiedzy o Anglii, pokonania barier komunikacyjnych w bezpośrednich rozmowach w języku angielskim, uczniowie nawiązali międzynarodowe znajomości, które pomogły im w zrozumieniu, że ich rówieśnicy z różnych krajów i kultur europejskich w zasadzie niczym się od nich nie różnią.
Pełni niesamowitych wrażeń wrócili do kraju z postanowieniem intensywniejszej nauki języków obcych.