W Cieniu Jupiterów Mielec
Image default
Kultura i nauka

Nauczyciele mieleckiej Budowlanki w Norwegii

W dniach 24-28.10.2016 w ramach projektu ERASMUS PLUS „The Bridge” nauczyciele Zespołu Szkół Budowlanych odwiedzili zaprzyjaźnioną szkołę Tranevågen Ungdomsskule w Agotnes w okolicy Bergen w Norwegii. 

Przez kilka dni uczestniczyli w szkoleniach, obserwowali lekcje i uczyli się jak wykorzystywać innowacyjne rozwiązania w procesie edukacji. 

Projekt Erasmus Plus „The Bridge”, którego uczestnikiem jest mielecka szkoła, dotyczy wielu dziedzin nauczania. Ma on na celu zacieśnianie współpracy między europejskimi szkołami i wymianę doświadczeń między nauczycielami. Realizacja projektu jest zaplanowana na trzy lata. W tym roku uczniowie „Budowlanki” spotkali się już ze swoimi rówieśnikami w Hiszpanii, Słowenii i we Włoszech.

  Koordynatorzy projektu ze wszystkich 8 uczestniczących krajów oraz towarzyszący im nauczyciele spotkali się w Tranevågen Ungdomsskule w Agotnes w Norwegii. Polską szkołę reprezentowały: koordynatorka i nauczycielka języka angielskiego oraz niemieckiego Alina Dziurgot, nauczycielka geografii Joanna Balcerzak, nauczycielka matematyki Agata Robak oraz psycholog szkolny Ewa Ingram.

 

1450868571

 

Panie miały okazję poznać norweski system edukacji, spotkać się z nauczycielami szkoły oraz uczestniczyć w lekcjach i przygotowanych dla uczestników projektu szkoleniach. Norweską szkołę odwiedzili również w tym czasie uczniowie z Chorwacji i Słowenii, którzy wspólnie z międzynarodowym zespołem nauczycieli zwiedzali zabytkowe miasto Bergen oraz hodowlę łososia atlantyckiego na Morzu Północnym.

731065149

Szkolenia, w których uczestniczyli biorący udział w projekcie nauczyciele koncentrowały się wokół trzech tematów. Pierwszym z nich był projekt MOT (więcej informacji: https://www.mot.no/english/) – program wspierania młodzieży, odkrywania ich potencjału i budowania pewności siebie.

Program opiera się na wyłanianiu wśród uczniów liderów młodzieżowych, którzy stają się trenerami udzielającymi wsparcia innym uczniom w ich szkolnym środowisku. Norweska szkoła realizuje również program RESPEKT, który jest swoistym podręcznikiem dla nauczycieli, którzy pragną przekazywać swoim wychowankom naukę o tym, jak ważny jest szacunek.

Norweskim nauczycielom przyświeca w pracy zasada, mówiąca, że najlepszą nagrodą jaką może dostać uczeń jest zainteresowanie osoby dorosłej. Wzmacnianie pożądanych zachowań i aktywne dbanie o relacje z uczniem owocują nie tylko sukcesami wychowawczymi, ale również wysokimi wynikami w nauce.

 Nauczyciele szkoły w Agotnes zgodnie stwierdzili, że wprowadzenie tego programu znacznie poprawiło dyscyplinę i zmniejszyło występowanie niebezpiecznych sytuacji w szkole. Główne szkolenie, któremu poświęcono najwięcej czasu, dotyczyło innowacyjnej metody aktywizacji uczniów zwanej powszechnie „odwróconą klasopracownią” (Flipped classroom). 

Metoda ta polega na odwróceniu tradycyjnego systemu przekazywania wiedzy na lekcjach.  Rola nauczyciela polega w tej metodzie na przygotowaniu materiałów w postaci nagrań wykładów lub prezentacji multimedialnych, które rozpowszechnia się uczniom za pomocą Internetu.

Uczniowie są zobowiązani do zapoznania się z takimi materiałami w domu, zamiast odrabiania pracy domowej. Na lekcjach zajmują tym, do czego byliby zobligowani w tradycyjnym systemie. Rozwiązują zadania, pracują w grupach i przygotowują projekty.  Nowatorska metoda może mieć zastosowanie również tam, gdzie są ograniczone środki budżetowe i technologia.

Szkolenia trwały kilka dni. Ich owocem są nie tylko raporty i sprawozdania oraz pamiątkowe zdjęcia, ale przede wszystkim wiedza i nowe doświadczenie, którym chętnie dzielą się mieleccy nauczyciele z „Budowlanki”.

 

Ewa Ingram

ZSB Mielec

 

1316641647

 

1855736894

 

Zobacz też...