W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie i nauczyciele z przystąpili do realizacji trzyletniego międzynarodowego projektu w języku angielskim Erasmus + Akcja 2. To niezwykle ogromne przedsięwzięcie zostało urzeczywistnione we współpracy ze szkołami z dziewięciu krajów europejskich:
Wielka Brytania – Peterlee – Academy at Shotton Hall, Hiszpania – Albacete – Instituto de Educación Secundaria Leonardo da Vinci, Holandia – Castricum – Jac. P. Thijsse College, Chorwacja – Novi Marof Osnovna škola „Podrute”, Włochy
– Sant’agata De Goti – Istituto Di Istruzione Superiore “De Liguori’”, Norwegia – Agotnes – Tranevagen ungdomsskule , Francja – Landrecies – Lycée LGT Dupleix, Słowenia – Pivka – Osnovna Sola Pivka.
Nieprzeciętny projekt nosi nazwę BRIDGE (MOST) – Building Resources and Innovation to Develop Global Education, czyli – Tworzenie zasobów i innowacji dla rozwoju edukacji globalnej.
Realizacja tak ogromnego projektu będzie przebiegać we współpracy nauczycieli zarówno przedmiotów ogólnokształcących jak również zawodowych. Plan pracy w Erasmus + został przedstawiony młodzieży w czasie Dnia Języków Europejskich.
Wtedy odbyły się konkursy językowe o mostach i rzekach, wykonywane zostały plakaty, tworzone przysłowia i sentencje.Od tego czasu uczniowie, którzy postanowili podjąć wyzwanie i wykonywać poszczególne zadania, spotykają się po zajęciach lekcyjnych i planują swoją pracę. Uczniowie utworzą wiele artykułów historycznych. Pierwsze wydanie międzynarodowej gazetki dotyczyć będzie roku 1066 .
Dziennikarze poruszą temat polityki, gospodarki, życia codziennego, zdrowia i pamiętników z tego okresu. Wszystkie tworzone teksty zostaną zamieszczone w specjalnych wydaniach gazetek szkolnych, rozpropagowywanych w formie papierowej jak również elektronicznej. Dodatkowym zadaniem będzie tłumaczenie powstałych form pisanych na język angielski.
Najlepsze artykuły zostaną wysłane do szkoły w Anglii, gdzie zostaną opublikowane w ogólnoeuropejskim piśmie. W czasie realizacji projektu zostały zaplanowane liczne videokonferencje przeznaczone zarówno dla nauczycieli jak i uczniów, regularne publikacje będą także ukazywać się na portalu Twin Space w programie Etwinning. Od września w Zespole Szkół Budowlanych zrealizowano już wiele planów, gdyż placówka oświatowa prężnie przystąpiła do wykonywania zadań.
Jedno z pierwszych to wybór logo – uczniowie samodzielnie wykonali kilkadziesiąt propozycji, głosowali uczniowie i nauczyciele, wybrano najlepsze, które będzie reprezentowało Polskę przy wybieraniu charakterystycznego symbolu całego projektu. Uczniowie klas maturalnych poznają możliwości znalezienia pracy w Mielcu oraz sposobu poszukiwania zatrudnienia poprzez wykład z przedstawicielem Młodzieżowego Centrum Kariery Ochotniczego Hufca Pracy.
Planując miasto przyszłości 16 uczniów klas drugich technikum budowlanego uczestniczyło w ramach Wariacji Kulturalnych w SCK Mielec w wykładzie z historii urbanistyki oraz warsztatach rysunku przestrzennego. Ich prace zostały zaprezentowane na wystawie holu SCK.
Natomiast na lekcji z podstaw przedsiębiorczości młodzież rozpoznawała swoje cechy osobowościowe w testach zainteresowań zawodowych, które pomogą im w zaplanowaniu swej dalszej kariery zawodowej. Uczniowie, którzy najintensywniej będą wykonywać zadania projektowe wezmą udział w spotkaniach z rówieśnikami w szkołach z krajów partnerskich.
Najbliższy wyjazd planowany jest w styczniu 2016 roku, gdzie sześciu uczniów ZSB pozna szkołę w Hiszpanii. Koordynatorką tego projektu jest nauczycielka języka niemieckiego i angielskiego Alina Dziurgot przy ścisłej współpracy z dyrektorem ZSB Stanisławem Starzykiem.
Informacja i zdjęcia:
Zespół Szkół Budowlanych w Mielcu