Budynek dworca kolejowego w Mielcu znalazł się na liście obecnie realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych. To kolejny krok do jego rewitalizacji.
– Potrzeba remontu dworca kolejowego w Mielcu jest oczywista dla mieszkańców Mielca i powiatu mieleckiego. Ten postulat obecny jest już od wielu lat, jednak aby mógł zostać zrealizowany potrzeba było najpierw przywrócić kolejowe połączenia pasażerskie do naszego miasta – mówi poseł Fryderyk Kapinos. – Pociągi kursują już na linii Mielec – Dębica, ku końcowi zmierza remont odcinka torów z Mielca do Padwi Narodowej. Remont dworca kolejowego w Mielcu jest coraz bliżej – dodaje poseł.
O potrzebie zarówno przywrócenia kolejowych połączeń pasażerskich do Mielca, jak również rewitalizacji budynku miejscowego dworca kolejowego obecny poseł na Sejm RP mówił już jako radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego w kadencji 2010 – 2014, w latach 2013 – 2014 pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Gospodarki i Infrastruktury.
– W 2018 roku pełniąc funkcję Prezydenta Miasta Mielca rozmawiałem o remoncie dworca kolejowego w Mielcu m.in. z ówczesnym Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Andrzejem Bittelem – informuje poseł.
Pierwszą interpelacją poselską posła Fryderyka Kapinosa, w grudniu 2019 roku, była ta dotycząca umieszczenia dworca PKP w Mielcu na liście inwestycji w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. W odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury mogliśmy m.in. przeczytać, że „dworzec kolejowy w Mielcu nie został zakwalifikowany do realizacji w ramach PID na lata 2016-2023 ze względu na zawieszony ruch pasażerski na linii kolejowej nr 25”, jednak „w związku z prowadzoną obecnie przez PKP PLK S.A. rewitalizacją linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica, modernizacja dworca kolejowego w Mielcu została wpisana przez PKP S.A. na listę planowanych zadań inwestycyjnych PKP S.A. na lata 2021-2027.”
– Pod koniec września 2021 roku Mielec odwiedził Premier Mateusz Morawiecki. Po konferencji prasowej przy dworcu kolejowym rozmawialiśmy o potrzebie remontu jego budynku. Premier zgodził się co do potrzeby rewitalizacji budynku i zapewnił mnie o wsparciu dla tego przedsięwzięcia – wspomina poseł Kapinos.
W styczniu br. odbyło się spotkanie posła Fryderyka Kapinosa z Członkiem Zarządu PKP S.A., Ireneuszem Maślanym, na temat potrzeby gruntownej modernizacji dworca kolejowego w Mielcu wraz z dostosowaniem budynku dla osób niepełnosprawnych.
Uchwałą Zarządu PKP S.A. z dnia 2 sierpnia br., dworzec kolejowy w Mielcu został włączony do obecnie realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych.
We wtorek, 13 września odbyły się spotkania posła Fryderyka Kapinosa z Andrzejem Adamczykiem, Ministrem Infrastruktury; Andrzejem Bittelem, Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Ireneuszem Maślanym, Członkiem Zarządu PKP S.A.
– To były dobre rozmowy na temat obecnej sytuacji związanej z remontem dworca kolejowego w Mielcu – ocenia poseł Fryderyk Kapinos. – Miałem okazję podziękować za dotychczasowe działania oraz omówić kolejne w tej sprawie – dodaje.
– W sprawie dworca kolejowego w Mielcu spotkaliśmy się z Panem Posłem Fryderykiem Kapinosem kilkanaście razy. Prowadzimy rozmowy o tej sprawie od czasów, gdy Pan Poseł pełnił funkcję Prezydenta Miasta Mielca – mówi wiceminister Andrzej Bittel. – Sukcesywnie stawiane są kolejne kroki zmierzające do rewitalizacji mieleckiego dworca kolejowego – dodaje.
W podobnym tonie wypowiada się Ireneusz Maślany. – Od dłuższego czasu rozmawiamy z Panem Posłem Fryderykiem Kapinosem na temat postępów prac nad przystąpieniem do realizacji remontu dworca kolejowego w Mielcu. To właśnie na wniosek Pana Posła wykonaliśmy analizę, która potwierdziła słuszność rewitalizacji tego obiektu – podkreśla.
Dworzec PKP Mielec został wprowadzony do bieżącego Programu Inwestycji Dworcowych z szacunkową kwotą całkowitą 10,1 mln zł. Trwa wstępna część procesu przygotowania inwestycji, po której będzie znany zakres i harmonogram inwestycji. Trwają uzgodnienia PKP ze spółkami kolejowymi, JST, WKZ, gestorami sieci – aktualnie spływają odpowiedzi dotyczące zakresu inwestycji. Rozpoczęcie opracowywania schematów funkcjonalno-przestrzennych zaplanowane jest na październik br.– Obecnie osoby, które jeszcze dwa lata temu podawały pod wątpliwość szanse na remont dworca kolejowego w Mielcu… z dumą ogłaszają jego remont. Cieszę się, że działania moje i rządu Prawa i Sprawiedliwości potrafią przekonać nawet polityków opozycji, tych partii za których rządów zlikwidowano pasażerskie połączenia kolejowe do Mielca, co przyczyniło się do fatalnego stanu miejscowego dworca kolejowego – podsumowuje poseł Fryderyk Kapinos.
OŚWIADCZENIE
ws. remontu dworca kolejowego w Mielcu
Szanowni Państwo!
W przestrzeni medialnej w dniu 12 października br. pojawiła się informacja autorstwa Pani Krystyny Skowrońskiej, Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie rzekomych pozytywnych skutków interwencji i interpelacji poselskich Pani Poseł odnośnie wpisania remontu dworca kolejowego w Mielcu do Programu Inwestycji Dworcowych. W trosce o prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji związanej z remontem dworca kolejowego w Mielcu chciałbym odnieść się do pojawiających się we wspomnianej informacji tez.
Rewitalizacja dworca kolejowego w Mielcu jest długo wyczekiwaną inwestycją zarówno przez mieszkańców miasta Mielca i powiatu mieleckiego, jak również regionu. Jest to sprawa nierozerwalnie związana z przywróceniem kolejowych połączeń pasażerskich na linii L-25. Od września ubiegłego roku pociągi jeżdżą na trasie Mielec – Dębica, która w przyszłym roku zostanie wydłużona do Padwi Narodowej. Ma to kluczowe znaczenie dla planów remontu dworca kolejowego w Mielcu.
Obecnie dworzec kolejowy PKP Mielec został wprowadzony do bieżącego Programu Inwestycji Dworcowych z szacunkową kwotą całkowitą 10,1 mln zł. Trwa wstępna część procesu przygotowania inwestycji, po której będzie znany zakres i harmonogram inwestycji. Trwają uzgodnienia PKP ze spółkami kolejowymi, JST, WKZ, gestorami sieci – aktualnie spływają odpowiedzi dotyczące zakresu inwestycji. Rozpoczęcie opracowywania schematów funkcjonalno-przestrzennych zaplanowane jest na październik br.
Jest to wynik działań i wniosków polityków Prawa i Sprawiedliwości. Składa się na to wiele spotkań oraz rozmów w Ministerstwie Infrastruktury oraz Polskich Kolejach Państwowych. To szereg kompleksowych działań trwających od kilku lat.
Podsumowując chciałbym się jeszcze odnieść od cytatu z informacji medialnej Pani Poseł Krystyny Skowrońskiej, który brzmi:
„Nadmieniam, że moje kilkukrotne interwencje i interpelacje poselskie w sprawie remontu dworca w Mielcu podejmowałam od 2016 roku. Dziś jest pozytywny skutek: remont dworca w Mielcu wpisany w sierpniu 2022 r. do Programu Inwestycji Dworcowych”.
Odnosząc się do takiego stwierdzenia należałoby zadać pytanie, dlaczego Pani Poseł nie składała tego typu interpelacji w latach 2007 – 2015, gdy rządziła w Polsce koalicja Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Pojawia się pytanie dlaczego Pani Poseł w latach 2007 – 2015 nie podejmowała rozmów w sprawie remontu dworca kolejowego w Mielcu w Ministerstwie Infrastruktury czy też Polskich Kolejach Państwowych? Dlaczego zrobiła to teraz wysyłając interpelację poselską w dniu 8 sierpnia 2022 r., w odpowiedzi na którą otrzymała informację o decyzji z uchwały Zarządu PKP S.A. z dnia 2 sierpnia 2022 r.?
Fryderyk Kapinos
Poseł na Sejm RP