Szpital Specjalistyczny w Mielcu będzie od 1 lipca jednym z pierwszych, w których zostanie wprowadzony program Ministerstwa Zdrowia TOPSOR. Ma on ujednolicić pracę szpitalnych oddziałów ratunkowych w całej Polsce. W założeniu, będzie powszechny do końca 2021 roku, ale w Mielcu pacjenci będą mogli korzystać z niego już teraz.
Obecnie jedną z największych bolączek SOR-ów jest fakt, że – choć powołane do ratowania życia i reagowania w najcięższych przypadkach – często pełnią rolę przychodni medycyny rodzinnej, a wręcz apteki.
Pacjenci, którzy pojawiają się z lżejszymi przypadłościami, tzn. niezagrażającymi bezpośrednio i poważnie życiu lub zdrowiu, czekają zbyt długo, często bez świadomości, ile to może potrwać. Powoduje to wiele nieporozumień, napięć i problemów na zakorkowanych SOR-ach. Ministerstwo chce wprowadzenia jednolitych zasad triażu, czyli segregacji medycznej pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych, ale z ważna zmianą: pacjent ma dokładnie wiedzieć, do jakiej kategorii został zaklasyfikowany i kontrolować swoją sytuację. Pozwoli mu to podjąć świadomą decyzję czy chce czekać, czy lepiej wybrać powołaną do pomocy w jego sytuacji placówkę opieki zdrowotnej, gdzie pomoc otrzyma znacznie szybciej.
Kategoria czerwona oznacza, że konieczna jest natychmiastowa pomoc, żółta – pomoc w możliwie krótkim czasie oczekiwania, zielona – czas oczekiwania na pomoc może wynieść do 240 minut, a niebieska – czas oczekiwania to 360 minut, ale w praktyce bez określenia górnej granicy, ponieważ każdy pacjent z kategorii czerwonej lub żółtej dodatkowo wydłuża czas oczekiwania. Osoba w ciężkim stanie zawsze będzie miała pierwszeństwo.
Ministerstwo Zdrowia uważa, iż w takich sytuacjach zdecydowanie lepsza dla pacjenta zatriażowanego jako „zielony” lub „niebieski” będzie rezygnacja z wizyty na SOR-ze. Dotyczy to sytuacji, gdy problem zdrowotny jest stosunkowo błahy i możliwy do skonsultowania np. w poradni medycyny rodzinnej lub w Nocnej i Świątecznej Opiece Zdrowotnej. Ale skąd pacjent ma wiedzieć, w jakiej kategorii się znalazł i jak długo przyjdzie mu czekać?
– Koncepcja ministerstwa polega na zastosowaniu biletomatów, dzięki którym pacjent pozna swój status jako pacjenta SOR. System przetwarza w czasie rzeczywistym dane o liczbie pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, kategorii przypisanej im w trakcie triażu i czasie oczekiwania na pomoc w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Aktualizuje te dane, pokazując na monitorze bieżący stan – wyjaśnia Zbigniew Torbus, dyrektor Szpitala.
Ponieważ wszystkie dane będą zbierane i analizowane, nie będzie już wątpliwości co do zagospodarowania czasu personelu. Ważne będzie także to, że część pracowników, która dotąd musiała informować pacjentów o tym, jaka jest ich sytuacja, teraz te chwile będzie wykorzystywać na czynności, medyczne lub administracyjne, a pacjent będzie otrzymywał informacje z systemu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i nie będzie przeszkód technicznych, program TOPSOR ruszy w mieleckim szpitalu z początkiem lipca.
ODWIEDZINY PACJENTÓW W SZPITALU SPECJALISTYCZNYM W MIELCU – REGULAMIN (poniżej)
Dyrekcja Szpitala Specjalistycznego w Mielcu w porozumieniu z Zespołem Kontroli Zakażeń Szpitalnych informuje, że istnieje możliwość odwiedzin i wprowadza zasady odwiedzin u pacjentów nie zakażonych SARS-CoV-2 hospitalizowanych w Szpitalu.
1. Zezwala się na odwiedziny u pacjentów niezakażonych SARS-CoV-2 przez osoby które:
– posiadają pełne szczepienie p/COVID-19 potwierdzone zaświadczeniem przyjęcia szczepionki
lub
– posiadają negatywy test antygenowy, lub PCR pl SARS-CoV-2 wykonany w okresie nie dłuższym niż 48 h. Obowiązek udowodnienia faktu zaszczepienia, posiadania negatywnego testu spoczywa na osobie odwiedzającej.
2. Pozostałe osoby mają możliwość odwiedzin pacjentów jedynie w sytuacjach, które uzasadniają konieczność spotkania pacjenta z bliską osobą zgodnie z przepisami Ustawy o Prawach Pacjenta. W tych przypadkach decyzję podejmuje Kierownik oddziału.
3. Odwiedziny odbywają się po telefonicznym uzgodnieniu z lekarzem prowadzącym lub lekarzem dyżurnym oddziału, po akceptacji Kierownika oddziału (numery telefonów w tabelce).
4. Osoby z objawami infekcji lub w przypadku kontaktu z zakażonym SARS-CoV-2 nie mogą wchodzić na teren Szpitala.
5. Mając na uwadze dobro pacjenta oraz względy organizacyjne oddziałów, zalecane są odwiedziny w godzinach: 11:00 -18:00.
6. Osoby odwiedzające wchodzą na teren Szpitala przez wejście główne. Należy poinformować portiera o celu wizyty, oraz przedstawić dokument potwierdzający szczepienie I ujemny wynik testu w kierunku SARS-CoV-2 wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość. Portier prowadzi ewidencje osób wchodzących do Szpitala.
7. Za organizację odwiedzin w oddziale Szpitala odpowiada personel oddziału.
8. Odwiedzający jest zobowiązany do:
– założenia maski zakrywającej usta i nos,
– przeprowadzenia dezynfekcji rąk zaraz po wejściu na teren Szpitala, przed i po kontakcie z osobą odwiedzaną i przed wyjściem ze Szpitala,
– utrzymywania dystansu społecznego (1,5 metra),
– ograniczenia poruszania się na terenie Szpitala,
– pozostawanie w kontakcie jedynie z osobą odwiedzaną,
– czas odwiedzin nie powinien być dłuższy niż 15 min,
– w przypadku sali wieloosobowej, jednoczasowo może przebywać na niej jeden odwiedzający.
9. Ze względu na na trwający stan epidemii Dyrektor Szpitala może ograniczyć lub wstrzymać odwiedziny w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego, powiadamiając ogłoszeniem wywieszonym przy wejściu do oddziału.